Jurulatih perseorangan negara, Hendrawan, akan tetap berbangga jika Datuk Lee Chong Wei berupaya mencipta sejarah dalam Siri Super Premier Terbuka Indonesia meskipun terpaksa melihat legasi negara kelahirannya menjadi milik individu asing.

Chong Wei berupaya mengukuhkan legasi di Jakarta seandainya dapat mengekalkan kejuaraan dalam kejohanan itu.

Jika berjaya, Chong Wei akan akhirnya mengatasi rekod enam kejuaraan yang dimiliki Hendrawan dan dua ikon perseorangan lelaki Indonesia, Taufik Hidayat dan Ardy Wiranata.

"Sudah tentu berbangga dengan pencapaian Chong Wei dan menjadi juara yang paling banyak dalam kejohanan tersebut. Saya berharap dia dapat melakukannya," kata Hendrawan.

Antara perbezaan ketara saingan di Jakarta kali ini adalah lokasi pertandingan dengan Pusat Konvensyen Jakarta mengambil alih venue tradisi Istora Senayan.

Selain keperluan Chong Wei menyesuaikan diri dengan suasana di venue baru, dia juga dilihat menghadapi tugas getir dengan bermula bertemu wakil tuan rumah, Tommy Sugiarto, dan ada kemungkinan bertemu Chen Long dalam suku akhir.

"Laluan yang sukar, Chong Wei akan bertemu Tommy dalam pusingan pertama dan bakal bertemu Chen Long dalam suku akhir. Venue yang berbeza akan memberikan kelainan buat setiap pemain yang beraksi dan kami akan berada di sana lebih awal bagi menyesuaikan diri."