Skuad badminton beregu wanita negara tetap akan berusaha dan bersaing memburu kejuaraan di sebalik dominasi Jepun dalam senarai 25 terbaik dunia.

Berdasarkan kemas kini ranking Persekutuan Badminton Dunia (BWF), Jepun memiliki lapan gandingan dalam kalangan 25 terbaik itu yang diketuai beregu nombor satu dunia, Yuki Fukushima dan Sayaka Hirota.

Sebaliknya, Malaysia hanya memiliki dua pasangan, Lee Meng Yean-Chow Mei Kuan di tangga ke 17 sementara Vivian Hoo-Yap Cheng Wen di kedudukan ke-22.

Senario itu dilihat memberikan cabaran luar biasa buat beregu wanita Malaysia dalam aksi kejohanan elit dunia.

"Dalam kelompok 20 terbaik dunia ketika ini menyaksikan sebanyak 10 pasangan dari Jepun dan kami berada di bawah mereka.

"Undian memainkan peranan penting tetapi kami tetap perlu jadi lebih baik dan bersaing. Kami tidak boleh terus berada di tahap lama," kata ketua jurulatih beregu wanita negara, Rosman Razak.

Penyertaan dua pasangan senior negara itu dalam Kejohanan Seluruh England masih menjadi tanda tanya tetapi mereka akan tetap ke Eropah untuk beraksi dalam saingan Masters Sepanyol dan Terbuka Jerman.

Aksi terakhir mereka tampak mengecewakan apabila Meng Yean-Mei Kuan tersingkir di peringkat 16 terakhir Masters Indonesia dan nasib sama menimpa Vivian-Cheng Wen.

"Terutamanya Terbuka Malaysia, saya rasa pemain saya tidak bermain dengan baik. Peningkatan dapat dilihat ketika Terbuka Malaysia.

"Sudah tentu ada beberapa kekurangan yang dikesan, jadi diharap dengan latihan yang cukup membolehkan kami beraksi lebih bagus di Sepanyol dan Jerman," tambah Rosman.