Ketua jurulatih perseorangan lelaki negara, Datuk Misbun Sidek menyifatkan keputusan anak didiknya, Datuk Lee Chong Wei, kembali mewarnai sukan badminton adalah satu kejutan dan berita gembira untuk peminat di seluruh dunia.

Misbun percaya hanya kegembiraan di gelanggang dapat mengubati setiap kesakitan yang dihidapi oleh jaguh badminton itu yang kini telah sembuh daripada barah hidung tahap satu.

“Peminat-peminat semua rindu dengan corak permainannya di gelanggang. Saya percaya apabila ilmu badminton sudah tertanam dalam dirinya, sampai bila-bila semangat itu sentiasa ada.

“Sekarang ini saya percaya dalam hatinya (semangat) lebih baik daripada dulu. Apabila dia beritahu akan kembali ke gelanggang, sudah tentu harapan dan semangat juangnya tinggi.

"Ramai orang yang mengalami nasib sama seperti Chong Wei akan berputus asa. Tetapi Chong Wei sangat luar biasa.

“Saya tidak terkejut kalau prestasinya masih seperti dulu dan mungkin lebih baik lagi,” katanya ketika ditemui di Akademi Badminton Malaysia (ABM), Bukit Kiara, hari ini.

Chong Wei semalam mengumumkan keputusannya untuk terus beraksi dalam arena badminton dan menyasarkan penampilan kelima dalam Sukan Olimpik Tokyo 2020.

Dia merupakan pemenang pingat perak Olimpik tiga kali berturut-turut pada 2008, 2012 dan 2016.

Chong Wei sebelum ini berehat seketika daripada arena badminton selama empat​​​​​​ ​bulan kerana perlu menjalani rawatan kanser di Taiwan dan dijangka kembali ke gelanggang bulan depan.

Misbun berkata pihak kejurulatihan tidak akan melakukan perubahan drastik dalam program latihan, sebaliknya mengikut keperluan bekas pemain nombor satu dunia itu.

”Saya rasa tidak perlu perubahan yang drastik dalam program latihan. Dia tahu bagaimana perlu mulakan latihan dan meningkatkan latihannya mengikut peringkat yang biasa dilakukannya.

"Sekarang ini pihak kejurulatihan perlu bersabar dengan permintaannya (tahap latihan mengikut kemampuan Chong Wei) dan modul-modul yang akan diberikan kepadanya.

“Paling penting adalah memastikan Chong Wei memulakan latihan dengan tenang, tidak perlu banyak fikir dan ini akan membawa kepada satu penampilan yang baru untuk dirinya,” katanya.

Dalam pada itu jurulatih Chong Wei, Hendrawan, berkata beliau gembira pemain itu membuat keputusan kembali beraksi dan memuji semangat Chong Wei dalam sukan badminton masih tinggi.

“Mengenali Chong Wei, dia seorang yang mempunyai matlamat. Apabila dia umum mahu meneruskan kariernya, itu bermaksud dia menyasarkan sesuatu. Chong Wei bukan pemain yang sekadar bermain, dia tahu apa yang dia mahu.

“Saya tidak risau tentang teknik atau skil kerana saya percaya Chong Wei tiada masalah mengenai hal itu. Mana-mana pemain hebat di dunia, dua perkara itu tidak akan hilang. Paling penting adalah​​​​​ mengembalikan​​​​​​​ semula kecergasannya,” katanya.

Hendrawan antara jurulatih yang bersama-sama Chong Wei di saat pemain itu menghadapi situasi sukar, iaitu sebelum ini didapati positif doping jenis dexamethasone pada Oktober 2014.

Jelasnya, biarpun mempunyai hubungan rapat dengan Chong Wei, Hendrawan berkata keputusan Chong Wei kembali ke gelanggang adalah satu kejutan kerana tiada ​​​​​​​perbincangan diadakan mengenai perkara itu.

“Saya tidak pernah tanya dan dia sendiri juga tidak pernah beritahu mengenai status kariernya. Sebelum ini, saya hanya melawat dia dan bercakap soal kesihatannya sahaja,” katanya.

-- BERNAMA