Kerajaan Negeri Melaka mengagihkan insentif Sukan SEA ke-30 Filipina yang berjumlah RM146,000 kepada 13 atlet negeri itu yang mengharumkan nama negara dalam temasya dwitahunan itu.

Setiap pemenang menerima hadiah kemenangan berjumlah RM10,000 bagi setiap pingat emas yang diraih, manakala perak sebanyak RM8,000 dan gangsa pula sebanyak RM6,000.

Majlis penyampaian insentif itu disempurnakan Ketua Menteri, Adly Zahari, yang turut dihadiri Exco Komunikasi, Multimedia, Badan Bukan Kerajaan (NGO), Pembangunan Belia dan Sukan Melaka, Kerk Chee Yee dan Pengarah Majlis Sukan Negeri (MSN) Melaka, Ariffin Mohd Ghani.

Dalam Sukan SEA dari 30 November hingga 11 Disember tahun lepas, atlet kelahiran negeri itu memperoleh lima emas, enam perak dan lapan gangsa dalam acara diwakili masing-masing bagi kategori individu dan berpasukan.

Mereka menyumbang pingat masing-masing dalam acara sukan gimnastik artistik, badminton, memanah, olahraga, hoki dalam dewan, bola keranjang dan ragbi dan merupakan antara 27 atlet Melaka yang bertanding dalam Sukan SEA lalu.

Penerima tertinggi insentif tersebut merupakan pemain badminton regu lelaki negara, Aaron Chia, iaitu RM18,000 selepas merangkul satu pingat emas dalam acara regu lelaki dan satu perak bagi acara berpasukan.

Sementara itu, Adly berkata pemberian hadiah kemenangan itu merupakan penghargaan kerajaan negeri kepada atlet yang membawa nama negeri Melaka di persada antarabangsa.

"Kejayaan mereka menjadi kebanggaan seluruh rakyat negara ini dan sudah tentu kejayaan mereka akan menjadi contoh dan memberi motivasi serta aspirasi kepada atlet-atlet muda negeri ini yang akan menyertai temasya Sukan Malaysia (Sukma) 2020 di Johor," katanya.

Terdahulu, dalam majlis itu, Adly turut menyampaikan watikah bapa angkat, jabatan angkat dan anak angkat Sukma pada Julai ini kepada 24 sukan terlibat sempena persiapan kontinjen Melaka.

-- BERNAMA