Kontinjen Astro Arena bersedia untuk membuat liputan menyeluruh Sukan Asia 2018 apabila keseluruhan 40 petugasnya sudah pun bersedia di venue utama melibatkan Jakarta, Palembang dan Bandung.

Masih berbaki seminggu sebelum Sukan Asia membuka tirai secara rasmi, kakitangan Arena sudah bersedia untuk memberikan liputan terbaik sepanjang temasya berkenaan.

Jumlah kontinjen terbesar Astro Arena sudah pun tiba di Jakarta hari ini untuk bersama-sama menyiapkan persediaan akhir bagi liputan langsung yang bermula Rabu ini.

Keutamaan sudah pasti tertumpu kepada perkembangan terkini kontinjen negara selain banyak program sokongan yang berpusat di Jakarta dan juga Palembang.

"Apa yang pasti, jangan lupa kami akan menyiarkan siaran langsung hampir 18 jam setiap hari.

"Kami akan memulakan siaran dengan program khas 'Nadi di Jakarta'. Kami akan membawakan rancangan previu penyertaan atlet pada setiap hari.

"Selain siaran langsung, kami mempunyai program edisi khas dan pencapaian setiap hari," kata Pengarang Urusan Berita dan Majalah Astro Arena, Ahmad Khawari Isa.

Bagi penyampai Astro Arena, Akbar Sahari, dia menjangkakan keseimbangan Indonesia selaku pasukan tuan rumah, terutama daripada segi penganjuran temasya terdahulu.

"Saya masuk, saya kagum.

"Kalau nak dibezakan dengan temasya Incheon 2014, di sini nampak lebih baik dan Sukan Komanwel Gold Coast pun, di sini lebih menarik.

"Cuma memandangkan Indonesia sudah biasa menganjurkan sukan besar -- saya pernah membuat liputan Sukan SEA di Palembang -- saya mengharapkan Indonesia akan menampilkan yang lebih baik," kata Akbar.