Presiden Persekutuan Angkat Berat Malaysia (PABM), Datuk Ayub Rahmat, tidak berpuas hati dengan pencapaian barisan atlet sepanjang musim ini yang tidak memperoleh sebarang mata kelayakan ke Sukan Olimpik Tokyo 2020.

Atlet kebangsaan, Muhammad Aznil Bidin, yang beraksi dalam kategori 61 kilogram diletakkan sebagai sandaran untuk memburu slot ke Tokyo tahun depan tetapi masih gagal meraih sebarang mata.

Dia tidak menepati sasaran Ayub untuk meraih pingat dalam Kejohanan Angkat Berat Asia di Ningbao, China, April lalu serta Kejohanan Angkat Berat Negara-Negara Komanwel 2019 di Kepulauan Samoa, minggu lalu.

Sebaliknya, hanya atlet muda, Muhammad Erry Hidayat, yang meraih gangsa dalam kategori 73kg senior lelaki dan perak dalam acara 73kg remaja.

"Kami mampu menghasilkan sesuatu walaupun secara peribadi, saya masih belum berpuas hati dengan pencapaian di Ningbao dan Kepulauan Samoa apabila ada atlet yang kami hantar gagal mencapai sasaran. Sepatutnya mereka boleh mendapat pingat," katanya.

Beliau berharap barisan atlet tidak lagi mensia-siakan dua baki kejohanan yang menawarkan mata kelayakan Olimpik tahun ini dalam Kejohanan Angkat Berat Dunia Pattaya, September depan dan Sukan SEA Filipina 2019, dua bulan kemudian.

"Ada beberapa kejohanan yang boleh mereka kumpul mata. Namun, mereka perlu tunjukkan kesungguhan.

"Apabila pergi kejohanan, mereka tidak pamerkannya dan akhirnya gagal meraih kejayaan. Maka, mereka tidak mendapat mata walaupun peluang kami berikan. Tiada siapa boleh dipersalahkan kecuali diri sendiri."