Pelumba berbasikal lebuh raya negara, Amir Mustafa Rosli dan Muhammad Fauzan Ahmad Lutfi, melahirkan kebimbangan dengan kemungkinan Le Tour de Langkawi (LTdL) akan menerima nasib malang seperti beberapa perlumbaan jelajah yang tidak lagi dianjurkan ekoran masalah kekurangan dana.

Sejarah pernah membuktikan beberapa perlumbaan basikal pernah dibatalkan gara-gara masalah kekurangan dana.

Penganjur Cabaran Basikal Bukit Antarabangsa Langkawi (LIMBC) dan Tour of Sarawak antara yang terpaksa mengalah, sekali gus menjejaskan imej sukan berbasikal di Malaysia.

LTdL dilihat menuju ke arah itu apabila saban tahun dana semakin mengecil, yang menjadi cabaran hebat buat penganjur bagi memastikan saingan bulan depan tetap diteruskan.

"Ketika beraksi di luar negara, pelumba basikal antarabangsa sangat berminat untuk beraksi di LTdL tetapi apabila mereka mengetahui mengenai masalah kewangan, secara tidak langsung, ia menjejaskan nama negara," kata Amir.

"Sebagai pelumba, kami memahami situasi ini, namun saya berpendapat pihak penganjur dapat meneruskan kejohanan tetapi mengurangkan kos untuk memastikan sukan berbasikal terus hidup di Malaysia," kata Fauzan.

LTdL dijadualkan dari 22 Februari hingga 1 Mac ini dengan membabitkan lapan peringkat perlumbaan.

Namun, kekurangan dana memaksa penganjurnya, Ciclista Sports Sdn Bhd, membatalkan dua peringkat pertama di Terengganu dan menggantikannya di Lembah Klang.

Ciclista dijangka mengumumkan laluan baru LTdL, minggu depan.