Atlet lempar cakera kebangsaan, Irfan Shamsuddin, masih menyembunyikan identiti penaja yang mengeluarkan kos lebih RM100,000 untuk dia berlatih di Republik Czech.

Bagaimanapun, Irfan mendedahkan dia masih mengeluarkan duit sendiri bagi menampung pembiayaan hampir RM27,500 yang akan dibayar kepada jurulatih untuknya menjalani program latihan selama 85 hari di sana.

Atlet berumur 23 tahun itu bertekad untuk melaburkan jumlah wang yang besar bagi mencapai cita-cita dan impiannya menempah nama di persada dunia.

"Saya mengeluarkan duit sendiri dengan membuat bayaran penuh untuk mendapatkan jurulatih tersebut untuk tempoh latihan selama 12 minggu," katanya.

Menurut Irfan lagi, permohonannya untuk berlatih di Eropah ditolak oleh Majlis Sukan Negara (MSN) atas alasan cuaca sejuk yang tidak sesuai buat atlet menjalani sesi latihan.

Selain itu, kekurangan kelengkapan untuknya menjalani latihan yang baik di MSN antara sebab Irfan meluahkan hasratnya untuk mendapatkan khidmat jurulatih di benua Eropah.

"Sudah bertahun-tahun saya memohon kemudahan latihan daripada MSN tetapi tidak dapat.

"Namun, peralatan latihan yang diperlukan itu ada di Eropah dan di sini pula tiada.

"(Mungkin) saya perlu menjadi juara Sukan Olimpik barulah tuntutan saya dipenuhi ," katanya.