Ketua jurulatih Melaka United, Eduardo Almeida, memuji persembahan bertenaga anak buahnya, terutama dalam separuh masa pertama, untuk mencipta kemenangan berharga 3-2 ke atas Kelantan di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV, malam tadi.

Katanya, biarpun kehilangan penguasaan bola dalam separuh masa kedua setelah selesa mendahului 3-0, Melaka United tetap ceria pulang membawa tiga mata dan memastikan peluang ke suku akhir Piala Malaysia terbuka luas.

“Kami kehilangan penguasaan bola dalam separuh masa kedua dan pasukan Kelantan hebat mengasak untuk mencari gol semangat. Saya akan baiki keadaan ini tetapi secara keseluruhan kami layak untuk memenangi perlawanan penting ini.

“Namun, lebih utama, tiga mata ini membawa kami menghampiri peringkat suku akhir Piala Malaysia,” katanya.

Dalam saingan menarik di antara kedua-dua pasukan, Melaka United mengejutkan tuan rumah melalui tandukan pemain import Korea Selatan, Jeon Woo-Young, hasil hantaran kapten, R. Surendran, pada minit kelima.

Belum sempat The Red Warriors (TRW) menyusun langkah, Woo-Young menambah derita tuan rumah apabila mudah menolak masuk menewaskan penjaga gol Kelantan, Mohd Ramadhan Abd Hamid, pada minit ke-31.

Skuad kendalian Almeida terus mengganas dua minit kemudian apabila penyerang berbisa, Marko Simic, mudah menyudahkan umpanan satu dua dengan Felipe De Almeida Souza untuk gol ketiga.

Ketinggalan tiga gol menyebabkan anak buah Zahasmi Ismail terus melancarkan serangan dan hasilnya pada minit ke-51, Khairul Izuan Rosli menggembirakan penyokong tuan rumah melalui rembatan kencang yang menewaskan penjaga gol Melaka, Badrulzaman Abd Halim.

TRW berjaya memberi tekanan apabila pertahanan import, Mamadou Danso, menjaringkan gol kedua Kelantan melalui rembatan kencang hasil kekalutan di depan pintu gol Melaka pada minit ke-86.

Kemenangan ini membolehkan Melaka United melonjak ke tangga kedua dalam Kumpulan C dengan sembilan mata daripada lima perlawanan manakala TRW di tangga ketiga dengan enam mata.

Kedah kekal sebagai pendahulu dengan 12 mata dan layak ke suku akhir Piala Malaysia. Skuad UiTM FC pula kekal tercorot dengan tiga mata.