SABAH 2 UiTM 3

Sabah mencatat kekalahan ketiga di gelanggang sendiri apabila ditundukkan UiTM FC 3-2 di Stadium Likas, sebentar tadi.


Pasukan pelawat mengejutkan tuan rumah apabila memperolehi gol pendahuluan hasil jaringan sendiri Igor Cerina yang tertampan bola masuk ke gawang sendiri pada minit ke-24.

Dua minit kemudian, Ummareng Bacok berjaya menyamakan kedudukan hasil percubaan dari luar kotak penalti yang terbias mengenai pertahanan lawan sebelum bola masuk ke gawang UiTM FC.

Pasukan pelawat kemudian tidak perlu menunggu lama untuk kembali mendahului apabila berjaya mendapatkan gol hasil jaringan Muhammad Asnan Awal Hisham, seminit kemudian.

Babak pertama turut menyaksikan penjaga gol Sabah, Robson Rendy Rining, terpaksa dikeluarkan untuk digantikan dengan Rozaimie Rohim akibat kecederaan teruk berikutan perlanggaran dengan rakan sepasukannya, Rawilson Batuil, pada minit ke-42.

Bermula separuh masa kedua, UiTM terus melebarkan kelebihan mereka apabila memperolehi gol kedua hasil jaringan penyerang import, Donghyun Do, pada minit ke-50 bagi menjadikan kedudukan 3-1.

Tuan rumah kemudian merapatkan jurang pada minit ke-59 hasil sepakan percuma Sofiane Choubani dari sebelah kanan di luar kotak penalti.

Usaha Sabah untuk memburu gol semakin sukar apabila terpaksa bermain dengan 10 pemain apabila pertahanan mereka, Rawilson Batuil, dilayangkan kad merah gara-gara mengutip kad kuning kedua pada minit ke-78.

Kedudukan 2-3 itu kemudian kekal sehingga pengadil perlawanan, Helmi Ali, meniupkan wisel penamat.

KEPUTUSAN LAIN:

LIGA SUPER:


PAHANG 3 PKNS 0

SARAWAK 0 JDT 2

LIGA PERDANA:

ATM 4 PDRM 5

PERLIS 1 TERENGGANU 2

JDT II 1 PKNP FC 1

NEGERI SEMBILAN 2 MISC-MIFA 1