Persatuan Bola Sepak Sabah (SAFA) berharap Tunku Ismail Sultan Ibrahim menarik balik peletakan jawatan sebagai presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM).

Timbalan Presiden SAFA, Datuk Lawrence Gimbang, berkata Tunku Ismail telah banyak memberi idea-idea baru dalam meningkatkan prestasi dan perkembangan bola sepak moden untuk negara ini.

"Tunku Ismail juga telah melaksanakan tanggungjawabnya dalam membangunkan skuad belia kita, termasuk pasukan B-23, B-19 dan B-16 kebangsaan yang berjaya membawa cabaran di peringkat tertinggi Asia.

"Selain itu, baginda juga melakukan transformasi besar kepada dua jurulatih Malaysia dengan menghantar mereka ke Sepanyol untuk menimba ilmu kejurulatihan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Lawrence berkata sejak Tunku Ismail memegang jawatan presiden FAM, baginda melakukan banyak penambahbaikan terhadap pentadbiran persatuan itu dan juga Liga Malaysia (Liga M).

"Tunku (Ismail) bukan saja memberi bajet tambahan kepada pasukan yang bertanding dalam Liga Super dan Liga Perdana tetapi turut mengadakan banyak liga-liga tempatan untuk pembangunan akar umbi serta belia.

"Usaha Tunku Ismail untuk meningkatkan mutu liga bola sepak di negara kita juga terbukti apabila baginda bertemu dengan presiden kelab LaLiga Sepanyol, baru-baru ini," katanya.

Sehubungan itu, Lawrence berkata pihak SAFA berharap Tunku Ismail mempertimbangkan peletakan jawatannya sebagai presiden FAM.