WEST BROM 1 ARSENAL 1

Bos Arsenal, Arsene Wenger, berkata video bantuan pengadil (VAR) perlu diwajibkan dalam Liga Perdana Inggeris selepas pasukannya dinafikan kemenangan dengan penalti kontroversi lewat ketika seri 1-1 menentang West Brom di The Hawthorns, awal pagi tadi.


Sepakan percuma Alexis Sanchez tertampan James McClean sebelum menerjah jaring untuk meletakkan Gunners di ambang kemenangan ketika Wenger menandakan perlawanan Liga Perdananya yang ke-811 -- satu rekod baru.

Bagaimanapun, pengadil perlawanan, Mike Dean, menghadiahkan The Baggies penalti pada minit ke-89 selepas percaya hantaran lintang Kieran Gibbs terkena lengan Calum Chambers.

"Apa yang boleh kita lakukan? Kita boleh bercakap dan bercakap tetapi tidak berubah," kata Wenger kepada Sky Sports.

"Liga Perdana tidak menghadapi masalah, bukan dengan jadual dan tidak dengan pengadil. Tahun lalu, pengadil berubah profesional tetapi tahapnya tidak naik.

"Pada pandangan saya, ya, ia adalah 100 peratus salah. Sukar untuk diterima. Bukan kali pertama tetapi cara terbaik adalah tidak membincangkannya," katanya..

Teknologi VAR akan digunakan untuk kali pertama dalam perlawanan kompetitif di England apabila Crystal Palace menentang Brighton & Hove Albion dalam Piala FA bulan depan.

Wenger menambah: "Saya fikir ia akan membuat perbezaan. Kami mahu menjadi liga terbaik di dunia, jadi sudah sampai waktunya untuk menggunakannya. Liga lain sudah menggunakannya."

Pengurus pasukan lawan, Alan Pardew, mengakui bahawa pihaknya menikmati keputusan itu.

Dia memberitahu Sky Sports: "Apabila anda terus bercakap tentang melakukan perkara yang betul, aplikasi, nasib baik, ia tidak berlaku. Ia sukar tetapi kami mendapatnya hari ini, akhirnya.

"Keputusan itu sukar buat Arsenal. Saya sudah melihatnya dan dia (pengadil) tidak sepatutnya memberikannya."