Walcott cetak gol ke-100 bersama Arsenal, singkirkan Sutton

By Stefan Coerts 21 February 2017
 Walcott cetak gol ke-100 bersama Arsenal, singkirkan Sutton
SUTTON UNITED 0 ARSENAL 2

Theo Walcott menjadi pemain Arsenal yang ke-18 merakamkan 100 gol bersama Arsenal dalam kemenangan 2-0 ke atas Sutton United dalam aksi pusingan kelima Piala FA, awal pagi tadi. 

Penggempur England itu yang sebelum ini meledak hatrik ketika berdepan bekas kelabnya, Southampton, dalam pusingan keempat, tenang menyudahkan peluang yang terhidang dari jarak dekat untuk melebarkan kedudukan kepada 2-0 pada awal babak kedua.

Jaringan itu juga merupakan gol peribadinya yang ke-15 musim ini, yang secara tidak langsung menjadikan musim ini sebagai sentuhan prolifik keduanya selepas musim 2012-13, yang menyaksikan Walcott mengumpul 21 gol. 

Secara keseluruhan, Walcott sudah pun mencetak 63 gol dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) bersama Arsenal, 11 gol dalam Piala FA dan sembilan gol dalam Piala Liga Inggeris (EFL). 

Dia turut mencatat hatrik dalam semua saingan utama England selain menjadi satu-satunya pemain The Gunners yang menjaringkan gol dalam perlawanan akhir EFL dan Piala FA. 

Baki gol yang pernah disumbatnya pula menerusi aksi dalam Liga Juara-Juara, manakala Robin van Persie (64) memiliki rekod lebih baik untuk mengatasi 50 gol yang dijaringkannya di Stadium Emirates. 

Bagaimanapun, pencapaian itu dianggap perlahan kerana ia hanya berjaya dirakamkan selepas dia mengharungi 373 perlawanan. 

Rekod jaringan yang dilakukan Ted Drake adalah yang terpantas kerana mampu melakukannya dengan hanya 108 penampilan sementara Ian Wright menerusi 143 perlawanan. 

About Author

Stefan Coerts

Comment