Graeme Souness menegaskan pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, perlu merangkul trofi untuk dilihat sebagai berjaya di Anfield.

The Reds terus menikmati musim yang baik ketika menghuni tangga ketiga Liga Perdana Inggeris (EPL) dan masih lagi bersaing dalam Liga Juara-Juara (UCL).

Klopp telah merancang kemenangan 3-0 ke atas Manchester City dalam aksi suku akhir pertama UCL tetapi Souness menegaskan permainan menarik saja tidak cukup buat Liverpool.

"Tidak baik langsung. Tidak baik untuk akhiri saingan di tangga kedua, ketiga atau layak ke UCL," katanya.

"Saya menyedari terdapat kelab yang gembira untuk layak ke UCL tetapi penyokong dan pemain bola sepak profesional, anda perlu menjuarai gelaran.

"Tekanan semakin meningkat, membawa masuk pemain-pemain yang mahal membawa bersamanya tekanan ke dalam pasukan.

"Manchester United telah berbelanja GBP200juta (RM1.9 bilion) dan mereka masih tidak bermain bola sepak dengan baik. Mengapa pemain-pemain ini tidak mampu bermain dengan permainan yang menarik?

"Beraksi dalam kelab yang besar, anda perlu bermain dengan menarik, memenangi perlawanan dan menjuarai trofi," katanya.

Bagaimanapun, Souness – yang menjuarai lima gelaran liga dan tiga trofi kejohanan Eropah bersama The Reds -- yakin kelabnya itu bakal menjuarai trofi pertama sejak merangkul Piala Liga pada 2012.

"Saya berasakan hanya masa yang akan menentukan. Liverpool telah bermain dengan baik dan menjaringkan gol dengan banyak dalam setiap perlawanan.

"Terdapat beberapa perubahan yang perlu dilakukan pada musim panas ini untuk terus mencabar saingan UCL dan EPL," tambahnya.