Pemain tengah Manchester City, David Silva, terlepas tiga perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) sejak beberapa minggu kebelakangan ini berikutan kelahiran anaknya yang pra-matang.

Silva disambut bagai wira selepas menampilkan persembahan cemerlang ketika dia kembali memperkuatkan City dalam kemenangan 3-1 ke atas Watford, semalam.

Namun, pengurus, Pep Guardiola, berkata selepas perlawanan, penyerang Sepanyol itu mungkin terlepas perlawanan yang akan datang kerana "keluarga adalah perkara paling penting dalam kehidupan".

City tidak mendedahkan apa-apa butiran mengenai situasi Silva sejak ketiadaannya dalam kemenangan 4-1 ke atas Tottenham bulan lalu.

Pemain berusia 31 tahun itu baru mengeluarkan kenyataan melalui Twitter, yang mendedahkan anaknya, Mateo, masih menerima rawatan rapi dan "berjuang hari demi hari".

"Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana kata-kata semangat dan ucapan yang diterima selama beberapa minggu yang lalu. Terima kasih kepada rakan sepasukan saya, pengurus dan semua pihak di kelab ini kerana memahami keadaan saya.

"Saya juga ingin berkongsi dengan anda kelahiran anak saya, Matthew, yang dilahirkan dalam keadaan pra-matang dan berjuang setiap hari dengan bantuan pasukan perubatan."

Silva melanjutkan kontrak di Stadium Etihad pada November lalu dan mempunyai lima gol dengan lapan bantuan gol dalam 19 penampilan musim ini untuk City memimpin carta dengan kelebihan 15 mata.