Sevilla mencapai persetujuan dengan Manchester City untuk perpindahan pemain sayap, Nolito, dan perkara tersebut diumumkan kelab Sepanyol itu, hari ini.

Nolito akan menjalani ujian perubatan dalam beberapa hari ini sebelum menandatangani kontrak selama tiga tahun, kata Sevilla.

Yuran perpindahan dilaporkan kira-kira €9 juta (RM44 juta), selepas City membayar €18 juta (RM88 juta) untuk pemain itu setahun yang lalu.

Pemain berusia 30 tahun itu membuat 30 penampilan dalam semua pertandingan untuk satu-satu musimnya bersama City, dengan menjaringkan enam gol.

Dia hanya membuat sembilan penampilan utama dalam Liga Perdana Inggeris dan kini kembali ke LaLiga, di mana dia membintangi Celta Vigo pada 2013-16.

Nolito mempunyai tiga musim lagi dalam kontraknya bersama City tetapi berkata pada Mei bahawa dia "gila untuk kembali ke Sepanyol."

"Saya harap saya boleh pergi, sama ada secara pinjaman, perpindahan atau apa sahaja. Saya mempunyai beberapa pasukan yang digemari," kata Nolito.

Sevilla sibuk pada musim panas ini dengan persiapan untuk pusingan kalah mati Liga Juara-Juara Eropah, dengan Luis Muriel, Ever Banega, Guido Pizarro dan Sebastian Corchia telah menyertai pasukan itu manakala Vitolo, Adil Rami dan Vicente Iborra semuanya keluar.

Kelab itu juga menyatakan minatnya untuk membawa pulang Jesus Navas, yang kontraknya bersama Man City tamat baru-baru ini sementara Stevan Jovetic, bekas pemain City, dijangka meninggalkan pasukan.