Alexis Sanchez berkata dia gembira berada di London dan berharap dapat melihat kontraknya diteruskan di Arsenal.

Dengan Gunners bergelut dalam Liga Perdana Inggeris musim ini dan berpotensi kehilangan kelayakan Liga Juara-Juara Eropah -- walaupun dengan prestasi terbaik Sanchez -- pemain antarabangsa Chile itu dikaitkan dengan perpindahan keluar.

Bos Arsene Wenger, yang masa depannya sendiri menjadi perhatian, mendedahkan minggu lalu bahawa Arsenal telah menangguhkan rundingan kontrak dengan Sanchez dan Mesut Ozil sehingga akhir musim ini selepas gagal mencapai persetujuan.

Sanchez kini berkata dia mahu kekal di London walaupun tidak dapat melanjutkan kontraknya di Stadium Emirates yang tamat pada 2018.

"Saya gembira di London dan saya berharap untuk memuktamadkan kontrak saya di Arsenal," katanya kepada El Grafico dalam sidang media di Chile, setelah membarisi skuad negaranya meraih kemenangan 3-1 ke atas Venezuela.

"Saya mahu kekal dalam pasukan yang berjaya dan terus bermain di bandar yang sama. Saya mahu bermain dalam pasukan yang mempunyai cita-cita.

"Saya berusia 28 tahun, saya masih mempunyai banyak masa di depan. Saya seorang pemain yang mengambil berat tentang diri."

Sanchez telah menjaringkan 64 gol dalam tiga musim pertamanya di Arsenal, dengan memenangi Piala FA pada kempen sulungnya.