Penjaga gol England, Nick Pope, telah menandatangani kontrak jangka panjang di Burnley setelah disahkan oleh kelab tersebut.

Pemain berusia 27 tahun itu akan kekal di Turf Moor sehingga Jun 2023 sambil memiliki kelebihan tambahan 12 bulan.

Prestasi Pope musim lalu membolehkannya meraih tempat dalam skuad kendalian Gareth Southgate itu bagi Piala Dunia 2018 walaupun kecederaan bahu ketika kunjungan Liga Europa ke Aberdeen, Julai lalu mengetepikannya selama lima bulan.

Dia kemudian menyaksikan tempatnya dalam kesebelasan utama disekat oleh Tom Heaton dan Joe Hart apabila hanya tampil dua kali dalam saingan Piala FA tetapi Pope tidak sabar menghadapi cabaran di bawah kendalian Sean Dyche bagi kempen 2019-20.

"Saya dalam keadaan baik. Bahu saya kini berasa bagus dan kami tidak sabar untuk kembali musim depan," ujar Pope.

"Berbekalkan kontrak berbaki empat bulan, ia akan membantu saya di sepanjang karier.

"Apabila anda melihat kontrak jangka panjang seperti itu, anda akan melihat konteks kelab serta orang di sekeliling anda.

"Saya suka berada di sini dan bekerja bersama pasukan setiap hari. Ia tempat yang bagus untuk dinikmati."

Dalam kontrak sebelum ini, Pope hanya memiliki baki 12 bulan dan Dyche teruja setelah masa depan pemain itu terjamin.

"Selepas mengalami kesukaran, dipalit kecederaan sepanjang tahun walaupun bukan hasil kesilapan sendiri, Pope kehilangan hasil kerja musim lalu," kata Dyche.

"Namun, kami berbesar hati setelah dia bersetuju dengan kontrak baru yang mencerminkan sasaran pasukan.

"Kami sentiasa berkata bahawa mahu kuat dalam pasaran dan ia termasuk apabila kelab lain cuba mendapatkan pemain kami. Ia petanda yang jelas.

"Pope telah menunjukkan dia profesional dan kami gembira dia kekal sehingga 2024 serta tidak sabar untuk meneruskan usaha baik yang telah diraih," katanya lagi.