Kesatuan Bolasepak Eropah (UEFA) telah membuka prosiding tatatertib terhadap pasukan Sturm Graz selepas penolong pengadil mengalami kecederaan di kepala dalam perlawanan Liga Europa mereka menentang AEK Larnaca, Khamis lalu.

Fredrik Klyver kelihatan terkena cawan yang dilemparkan oleh seorang penonton semasa perlawanan di Merkur Arena di Austria itu, menyebabkan penangguhan panjang apabila dia menerima rawatan.

Berikutan itu, pemain diarahkan meninggalkan padang oleh pengadil, Mohammed Al-Hakim, dan apabila mereka kembali, Klyver digantikan oleh pegawai keempat.

Kenyataan Sturm Graz selepas perlawanan menyuarakan kejutan kelab terhadap situasi itu: "Mohon maaf hari ini, kami kecewa dengan kebanyakan peminat bola sepak."

Pasukan Austria itu kalah dalam pertemuan pertama pusingan ketiga kelayakan 2-0 dan kini berpotensi menghadapi tindakan lanjut daripada UEFA.

Badan bola sepak Eropah itu mendakwa mereka akan mengambil tindakan ke atas penyokong yang tidak wajar dan kes itu akan dikendalikan pada 17 Ogos ini.