Zinedine Zidane tidak patut dikritik di sebalik prestasi hambar Real Madrid, kata Claude Makelele.

Madrid memenangi LaLiga musim lalu tetapi berada di tangga keempat selepas 21 perlawanan musim ini serta 19 mata di belakang seteru ketat, Barcelona, ​​yang mendahului liga.

Nasib Zidane akan ditentukan dalam pertemuan dengan Paris Saint-Germain (PSG) dalam pusingan 16 Liga Juara-Juara (UCL) untuk skuad pengurus Perancis itu mengintai kejuaraan ketiga berturut-turut.

Prestasi semasa Los Blancos menyaksikan masa depan Zidane di bawah pengawasan yang ketat, namun Makelele, yang kini bertanggungjawab menangani kelab divisyen satu Belgium, Eupen, mempertahankan bekas rakan sepasukannya itu.

"Layanan yang diberikan kepada Zidane adalah tidak adil," kata Makelele. "Dalam bola sepak, kejayaan dilupakan dengan cepat.

"Saya tahu bahawa dia akan bangkit, ada kalanya kami perlu saling menggalakkan antara satu sama lain.

"Dia adalah jurulatih yang baik kerana dia seorang pemain. Dia mempunyai nilai yang sama seperti yang dilakukannya di lapangan, dia seorang pemimpin dan seorang pekerja, tidak pernah menyembunyikan dan dia memikul semua tanggungjawabnya.

"Tidak semua orang boleh membantu pemain seperti yang dilakukannya, sebab itu Zizou adalah jurulatih yang hebat. Apa yang telah dilakukannya dalam dua atau tiga tahun bersama Real Madrid, tidak ada jurulatih lain di dunia mampu melakukannya," tambahnya.