Jurgen Klopp mengkritik kebangkitan semula West Brom yang berjaya mengikat Liverpool 2-2 dengan menganggapnya sebagai "sia-sia" dan "pembaziran mata".

Liverpool kelihatan bersemangat untuk melakar kemenangan 2-0 di The Hawthorns semalam hasil jaringan Danny Ings dan Mohamed Salah.

Tetapi West Brom berjuang mengimbangi perlawanan dalam 11 minit terakhir, menjaringkan gol melalui Jake Livermore dan Salomon Rondon untuk mengejutkan Klopp dan Liverpool.

Bukannya memberi tumpuan kepada ketidakupayaan pasukannya untuk mengekalkan pendahuluan, Klopp sebaliknya terarah kepada West Brom yang berada lapan mata di belakang zon selamat dalam Liga Perdana dengan berbaki tiga perlawanan untuk diharungi.

"Kebangkitan yang tidak berguna," kata Klopp mengenai perjuangan West Brom.

"Saya tidak fikir bahawa mata itu akan membantu memberi kesan besar kepada West Brom, ia benar-benar satu pembaziran mata: mereka tidak memerlukan, kami yang akan memerlukannya.

"Mereka gembira sekarang, kami tidak gembira. Kami kekal dalam liga, mereka tidak kekal dalam liga -- ia adalah situasi yang pelik," ujarnya.

Penyingkiran West Brom akan disahkan jika Swansea menewaskan Manchester City malam ini.