TOTTENHAM 2 NEWCASTLE UNITED 1

Harry Kane tetap berada di kedudukan teratas walaupun gagal menjaringkan gol ketika kemenangan 2-1 Tottenham dalam aksi pembukaan Liga Perdana mereka di Newcastle United, kata pengurus, Mauricio Pochettino.


Kane meraih Kasut Emas Piala Dunia dengan enam gol tetapi skuad The Three Lions itu terpaksa menamatkan kempen mereka di Russia 2018 di peringkat separuh akhir.

Pemain berusia 25 tahun itu mengharungi tempoh yang tidak diingini kerana tidak pernah menjaringkan gol Liga Perdana pada bulan Ogos yang kini berlanjutan kepada 14 perlawanan ketika Jan Vertonghen dan Dele Alli menemui sasaran dalam kemenangan sengit semalam.

Seperti yang berlaku dalam perlawanan kalah mati England pada bulan lalu, Kane kerap jatuh untuk mengaitkan dengan keputusan yang bercampur-campur, sementara ketajamannya yang lazim di kawasan penalti itu tidak menjadi.

Tetapi Pochettino tidak terlalu fokus terhadap penyerang itu, yang mendakwa dipegang dengan rekod akaun yang tidak realistik disebabkan aksi prolifiknya sepanjang beberapa musim lalu.

"Bagi saya, dia berada dalam prestasi terbaiknya," katanya dalam sidang media selepas perlawanan.

"Sama ada dia menjaringkan gol atau tidak, saya tidak mempunyai keraguan bahawa dia berada dalam prestasi terbaiknya.

"Dia banyak bekerja untuk pasukan, dia menunjukkan bahawa dia akan menjaringkan gol.

"Tetapi apa yang berlaku dengan Harry adalah dia tidak boleh menjaringkan tiga gol setiap perlawanan."

Lucas Moura dan rakan sepasukan Kane di England, Eric Dier, telah digantikan selepas rehat tetapi Pochettino diancam kebimbangan kecederaan.

Dier menderita kekejangan ketika meninggalkan produk akademi, Luke Amos, untuk membuat penampilan pertama dalam Liga Perdana.

Mohamed Diame melepaskan rembatan yang terkena tiang dan pendatang baru Newcastle, Salomon Rondon, menyaksikan pantulan gol Vertonghen daripada usaha awalnya yang terkena palang.

"Saya fikir kami layak sekurang-kurangnya seri," kata bos Newcastle, Rafael Benitez, kepada pemberita.

"Kami bermain menentang pasukan yang sangat baik, kamu dapat lihat kualiti yang mereka ada tetapi pada masa yang sama, kamu dapat melihat semangat pasukan kami dan peluang yang kami ada.

"Saya fikir kami berhak mendapat lebih sedikit lagi."

Benitez menambah bahawa terlalu awal untuk menilai kecederaan yang dialami oleh DeAndre Yedlin selepas bek kanan itu dipapah keluar dengan kecederaan lutut ketika menghampiri penghujung perlawanan.