Javi Gracia tetap mahu memberi tumpuan bagi memastikan Watford menamatkan saingan di kedudukan terbaik sekalipun tewas 2-0 kepada Tottenham dalam Liga Perdana Inggeris di Wembley, awal pagi tadi.

Watford mempunyai peluang menyamakan kedudukan selepas Dele Alli membawa Spurs mendahului perlawanan, bagaimanapun, Hugo Lloris menafikan percubaan Andre Gray dan Richarlison sebelum Harry Kane menjadikan kedudukan 2-0 dua minit memasuki separuh masa kedua.

Gracia masih belum menyaksikan pasukannya menjaringkan gol di gelanggang luar dan mereka tidak pasti selamat, berada enam mata di atas tempat ketiga terbawah, Southampton -- yang berkelebihan kurang satu perlawanan -- tetapi jurulatih Sepanyol itu mahu memperbaiki kedudukan ke-13 yang dicapai The Hornets pada 2015-16.

Dia memberitahu Sky Sports: "Ia sangat mengecewakan, kami bersaing dengan baik. Dalam babak pertama, kami mencipta banyak peluang untuk menjaringkan gol.

"Tottenham menjaringkan gol dengan peluang pertamanya dan terus meledak. Selepas itu, kamu rasakan kamu bermain menentang pasukan yang sangat bagus, sangat sukar dalam babak kedua.

"Saya terkejut kerana kami tidak dapat menyudahkan gol pada ketika itu. Kami mencipta banyak peluang, kami bersaing, kami mempunyai detik-detik yang baik dalam perlawanan. Namun, ia tidak mencukupi untuk mendapatkan mata, kami perlu terus berusaha mendapatkan tiga mata.

"Kami tewas mudah dalam kotak kami dan kami tidak dapat menjaringkan gol dalam kotak lawan.

"Saya kini memberi tumpuan kepada perlawanan seterusnya dan cuba memperbaiki rekod kedudukan terbaik kelab dalam Liga Perdana.

"Ini sasaran kami pada masa ini, fokus perlawanan seterusnya adalah menentang Newcastle dan cuba mendapatkan tiga mata," katanya.