Bintang Manchester United, David De Gea, adalah jelmaan Lionel Messi di posisi penjaga gol, kata pemain Watford, Ben Forster.

De Gea yang diakui salah seorang penjaga gol terbaik dunia mempamerkan aksi memukau ketika United menundukkan Watford 2-1, awal pagi semalam.

Pemain Sepanyol itu dikritik hebat ketika saingan Piala Dunia, namun melakukan aksi tangkas menafikan usaha Christian Kabasele dalam waktu kecederaan selepas menggagalkan percubaan Troy Deeney, sebelum itu.

Forster, yang merupakan bekas pemain United dan meninggalkan Old Trafford pada 2010, pantas menyamakan De Gea dengan Messi.

"De Gea adalah Messi versi penjaga gol. Dia merupakan penjaga gol terbaik dunia sejak bertahun-tahun ini," katanya.

"Ternyata dia sangat hebat. Kebanyakan aksi tangkasnya menyelamatkan bola dilakukan pada waktu getir.

"Dia melakukannya sepanjang masa dan dia tidak pedulikan segala perkara. Pasti hebat dapat menyelamatkan percubaan sebegitu. Dia tidak boleh diganggu!

"Sejujurnya, dia sangat hebat. Seorang penjaga gol hebat atau mana-mana bintang muda pasti mahu mempelajari untuk bergelar sehebat De Gea. Dia bertaraf dunia.

"Saya rasa apa yang menarik tentang De Gea adalah dia sangat berbakat. Apa yang saya dengar, dia tidak beraksi hebat sebagai seorang pelatih. Sesi latihan tidak begitu membantu.

"Namun, apabila masuk jam 3 petang, ia menjadi permulaan buat De Gea. Saya rasa itu sesuatu yang anda tidak boleh ajarkan. Dia mengawal masa dengan baik."