Persatuan Bolasepak England (FA) akan menjalankan satu kajian kebolehlaksanaan England untuk membida hak sebagai tuan rumah Piala Dunia 2030.

England, yang kali terakhir menjadi tuan rumah Piala Dunia pada 1966 ketika skuad Three Lions menang di tanah air sendiri, pernah membida untuk menganjurkan edisi 2018, namun terpaksa memberi laluan kepada Russia.

Dalam satu kenyataan semalam, Pengerusi FA, Greg Clarke, berkata badan itu sedang menimbangkan sama ada akan membida hak sebagai tuan rumah Piala Dunia 2030 dengan keputusan itu akan dibuat tahun depan.

"Bulan lalu, ahli lembaga FA Inggeris bersetuju untuk melaksanakan usaha menjadi calon berpotensi kepada Kesatuan Bolasepak Eropah (UEFA) untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia 2030," kata Clarke. "Usaha ini akan dijalankan pada musim baru ini dan tiada keputusan akan dibuat sehingga 2019."

Bekas Pengerusi FA, Lord Triesman, mencadangkan agar England dipilih untuk menganjurkan Piala Dunia 2022 sekiranya Qatar dilucutkan hak berkenaan.

Piala Dunia Qatar menjadi kontroversi berikutan perancangan awal untuk mengadakan temasya itu pada musim panas negara Arab meskipun jadualnya telah diubah oleh Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA).

Rekod hak asasi manusia Qatar juga menjadi tumpuan tetapi Clarke menafikan FA akan menawarkan diri untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia yang akan datang.

"FIFA telah memilih Qatar untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia 2022 dan mereka ada tugas untuk menyiasat sebarang isu berkaitan dengan proses bidaan berkenaan," kata Clarke.

"Russia telah menganjurkan Piala Dunia 2018 dengan cemerlang dan kami menyokong penggiliran hak penganjuran Piala Dunia dalam kalangan konfederasi.

"Oleh itu, bagi Piala Dunia 2030 yang akan datang, sebuah negara Eropah berkemungkinan akan terpilih sebagai tuan rumah dan tidak akan berlaku sebelumnya.

"Sesiapa saja yang mencadangkan sebaliknya merupakan satu tindakan yang tidak menghormati
sukan global yang kami ketengahkan dan orang itu tidak bercakap bagi pihak FA Inggeris."