Jose Mourinho mengejek Frank de Boer sebagai "pengurus terburuk dalam sejarah Liga Perdana Inggeris" selepas bekas bos Crystal Palace itu mempersoalkan caranya menangani Marcus Rashford.

Penyerang England, Rashford, menjaringkan dua gol menakjubkan ketika membantu United meraih kemenangan 2-1 ke atas Liverpool dalam Liga Perdana, Sabtu lalu -- penampilan pertamanya dalam liga utama itu sejak sehari selepas Krismas.

De Boer, yang dipecat sebagai pengurus Palace, September lalu, selepas gagal memperoleh sebarang gol mahupun satu mata dalam empat perlawanan berturut-turut, berkata dia sedih melihat pemain berusia 20 tahun itu mendapat Mourinho sebagai pengurus apabila jurulatih Portugis itu menafikan peluang bermain yang diperlukannya.

Bos United itu memberi respons hangat ketika menyentuh isu itu dalam sidang media menjelang aksi pusingan 16 Liga Juara-Juara menentang Sevilla esok, seolah-olah De Boer yang bertanggungjawab di atas kemerosotan Palace yang kini mengumpul tujuh perlawanan tanpa kemenangan apabila Roy Hodgson mengambil alih tugas di Selhurst Park.

"Saya membaca beberapa ayat daripada pengurus terburuk dalam sejarah dalam Liga Perdana Inggeris, Frank de Boer," Mourinho bermula. "Tujuh perlawanan, tujuh kekalahan, kosong gol.

"Dia mengatakan ia tidak baik untuk Marcus Rashford berlatih di bawah saya.

"Jika dia dilatih oleh Frank, dia akan belajar bagaimana untuk kalah kerana dia tewas setiap perlawanan."

Mourinho terus memberi pujian kepada staf akademi United dan jurulatih sebelum ini, Louis van Gaal, di atas peranan mereka dalam pembangunan Rashford dan menegaskan pemain itu kekal terjamin di bawah kepemimpinannya.

"Kami cuba memberikan yang terbaik untuk pendidikan kanak-kanak. Sudah tentu, tentang Marcus, saya harus bersikap jujur ​​dan memberikan kredit kepada orang di akademi yang bertanggungjawab untuk pembentukannya.

"Saya harus memberi kredit kepada Louis van Gaal, yang bertanggungjawab untuk musim pertamanya dalam skuad pertama.

"Jika kita bercakap mengenai bilangannya dan berapa banyak pertandingan yang dia bermain di bawah saya musim lalu dan musim ini, mungkin saya salah tetapi saya akan mengatakan dia mungkin dalam lima pemain teratas dengan paling banyak memiliki perlawanan selama dua musim ini.

"Perkara terbaik yang boleh berlaku untuk kanak-kanak ialah pengalaman dan Marcus mempunyai pengalaman ini," ujarnya.

Rashford bersedia beraksi bersama skuad England untuk Piala Dunia 2018 di Russia dan mungkin diberikan peranan yang lebih besar daripada yang dijangka apabila Gareth Southgate menunggu untuk mengetahui tahap kecederaan pergelangan kaki Harry Kane yang diperoleh dalam kemenangan 4-1 Tottenham ke atas Bournemouth, awal pagi semalam.

Southgate telah membincangkan tentang kemajuan Rashford di Old Trafford dan Mourinho menegaskan bos England itu berpuas hati dengan keadaan semasa.

"Saya fikir Gareth Southgate tidak ambil kisah saya mengatakan beberapa minit dalam perbualan kami tentang Marcus," kata Mourinho.

"Saya rasa kami dalam padangan yang sama. Dia (Rashford) bermain untuk Manchester United banyak kali. Dia bermula beberapa perlawanan dan bermain dari bangku simpanan atau sebaliknya. Dia berumur 20 tahun.

"Adakah dia bermain setiap perlawanan sejak awal? Sudah tentu tidak tetapi dia adalah pemain yang kami percaya. Saya mengatakan perkara itu sebelum menentang Liverpool apabila ramai antara kamu mungkin tidak menjangka dia bermula.

"Dia bermula dan memiliki perlawanan yang baik dan saya bukan hanya bercakap mengenai gol-gol. Saya sangat gembira dengan Marcus."