Jurgen Klopp memuji perwatakan yang ditampilkan Virgil Van Dijk ketika bertandang ke Southampton dan membantu Liverpool meraih tiga mata dengan keputusan 2-0.

Van Dijk melengkapkan perpindahan dari St Mary ke Anfield pada bulan lalu untuk muncul selaku pertahanan termahal di dunia.

Klopp segera meletakkannya dalam kesebelasan utama pasukan, namun bintang Belanda itu dikhuatiri tidak dapat mengawal ejekan atau cemuhan daripada penyokong The Saints dalam aksi awal pagi tadi.

Sebaliknya, pertahanan berusia 26 tahun itu menampilkan aksi cemerlang untuk memastikan benteng The Kop tidak bocor, menyaksikan jaringan Mohamed Salah dan Roberto Firmino membolehkan Liverpool membawa pulang tiga mata.

"Van Dijk beraksi dengan bagus. Dia mengawal situasi dengan cara yang sangat hebat.

"Saya ada bertanya tentang keadaannya sebelum perlawanan dan dia dengan tenang memberitahu situasinya sentiasa baik dan tidak gemuruh.

"Saya faham dalam bola sepak, penyokong lawan akan sentiasa cuba membuatkan laluan anda menjadi sukar dan saya gembira melihat Van Dijk dapat melaluinya," kata Klopp.

Salah dan Firmino masing-masing telah mengumpul 22 dan 12 gol dalam saingan liga musim ini, menjadikan jumlah 49 gol dalam semua kejohanan dan Klopp gembira menyaksikan kedua-dua pemainnya itu membantu satu sama lain dalam mencipta jaringan di St Mary.

"Saya rasa Sergio Aguero dan Harry Kane adalah antara pemain lain yang sangat bagus.

"Salah dan Firmino kini menikmati corak permainan kami. Seluruh pasukan sering beraksi di kawasan yang mereka suka.

"Dalam aksi liga sebegini, anda memerlukan pemain yang hebat dan kedua-dua mereka adalah antaranya."