Brighton & Hove Albion FC dinaikkan pangkat ke Liga Perdana Inggeris (EPL) buat kali pertama.

Anak buah Chris Hughton menewaskan Wigan Athletic 2-1 semalam untuk kekal di tangga teratas Liga Kejuaraan dan menjarakkan diri kepada 13 mata dengan pasukan di tangga ketiga, Reading.

Newcastle United pula sedang menduduki tangga kedua, namun masih belum dapat mengesahkan kembali kenaikan ke EPL secara matematik.

Ini bermakna skuad dengan jolokan Seagulls itu akan beraksi dalam liga utama pada musim depan buat kali pertama dalam tempoh 34 tahun.

Brighton hampir pasti akan meraih gelaran Liga Kejuaraan susulan kekalahan 2-1 Newcastle kepada Ipswich Town yang menyebabkan pasukan Rafa Benitez itu tercicir tujuh mata.

Tiga mata daripada baki perlawanan mereka menentang Norwich City, Bristol City dan Aston Villa bakal menobatkan Brighton selaku juara.

Ia menandakan satu pemulihan yang luar biasa ke atas kelab itu yang hampir tersingkir ke kancah Liga Bola Sepak pada 1997.

Dalam pada itu, Birmingham City mengesahkan pengurus mereka, Gianfranco Zola, meletak jawatan berikutan prestasi tidak memberangsangkan di bawah kendaliannya.

Terbaru, pasukan bimbingan bekas bintang Chelsea itu tumpas 2-0 kepada Burton Albion -- sehingga meletakkan mereka kini dalam kedudukan bahaya -- hanya dipisahkan tiga mata di atas zon penyingkiran dengan baki tiga perlawanan lagi.

Sepanjang empat bulan Zola memegang jawatan berkenaan, dia hanya berjaya meraih dua kemenangan dalam 24 perlawanan sehingga mengheret kelab itu dari ke tangga ketujuh ke kedudukan ke-20.