SYDNEY FC 0 ARSENAL 2

Pengurus Arsenal, Arsene Wenger, menegur tindakan salah Danny Welbeck apabila dia sepatutnya mengembalikan bola kepada Sydney FC berbanding cuba mengambil sepakan penalti dalam aksi persahabatan pra-musim di Stadium ANZ, semalam.


The Gunners menang 2-0 ke atas juara Liga A itu dengan jaringan awal Per Mertesacker dan Alexandre Lacazette pada penghujung permainan menjadi pemisah.

Selepas mendahului 1-0, Arsenal dikurniakan sepakan penalti kontroversi pada babak kedua selepas bola didakwa terkena tangan Sebastian Ryall meskipun pemain itu menghadang percubaan ke arah gawang dengan belakang badannya.

Welbeck kemudian gagal melaksanakan tugas mengambil penalti itu, namun Wenger berpendapat penyerang itu sepatutnya tidak cuba menjaringkan gol kerana keputusan pengadil memberikan penalti adalah satu kesilapan.

"Kami membuat kesilapan, kami patut memberikan semula bola kepada mereka," kata Wenger kepada pemberita sejurus tamat permainan.

"Adalah sentiasa sukar bagaimana untuk mengambil tindakan yang betul. Saya berasakan kami sepatutnya menolak perlahan bola itu.

"Saya tidak pasti adakah Danny Welbeck sedar mengenainya tetapi rakaman jelas menunjukkan ia bukan penalti.

"Saya belum bercakap dengannya lagi. Saya rasa Per telah mengarahkan supaya bola itu dikembalikan. Saya tidak pasti apa yang berlaku."