Barcelona tidak hilang kepercayaan terhadap Luis Suarez sekalipun penyerang itu mempamerkan aksi mengecewakan pada musim ini, tegas ketua jurulatih, Ernesto Valverde.

Pemain antarabangsa Uruguay itu hanya menjaringkan satu gol dalam lima penampilan pada bulan pertama kempen yang turut diganggu dengan kecederaan lutut.

Walaupun Suarez berhempas-pulas, Barcelona, ​​yang akan menentang Eibar di laman sendiri pada awal pagi nanti, telah memenangi semua empat perlawanan La Liga mereka.

Dengan Ousmane Dembele yang dijangka berehat empat bulan akibat kecederaan hamstring, aksi longlai Suarez akan menjadi isu yang lebih serius tetapi Valverde yakin pemain berusia 30 tahun itu akan menemui semula sentuhan golnya.

Ditanya mengenai sikap Suarez yang menunjukkan rasa marah terhadap aksi buruknya, Valverde berkata: "Saya fikir itu gaya Suarez, bagaimana dia menangani perkara seperti itu.

"Dia sangat ekspresif ketika keadaan berjalan lancar atau sebaliknya. Ada hari-hari dia bernasib baik daripada pemain lain tetapi begitulah bola sepak. Jika dia tidak mengambil peluang, maka mungkin orang lain akan mengambilnya.

"Kami mempunyai keyakinan yang besar terhadapnya dan ia bagus untuk memiliki pemain yang dahagakan gol, saya yakin dia akan menemui jaringan tidak lama lagi."

Valverde sekali lagi melahirkan rasa gembiranya mengenai gol pertama Paulinho buat Barcelona ketika menewaskan Getafe 2-1, Sabtu lalu.

"Ia adalah kegembiraan untuknya, untuk semua orang," katanya. "Perkara seperti ini benar-benar memberinya keyakinan.

"Dia tampil pada ketika keadaan tidak terlalu jelas dalam perlawanan, tetapi dia muncul, melihat ruang (dalam pertahanan Getafe) dan melakukan penyudah.

"Mudah-mudahan dia akan terus melakukannya. Bagi seorang pemain, ia memberikan keyakinan."