Aksi tiga pemain muda skuad Malaysia Warrior dalam Kejohanan Piala Global Yakult 2019 menarik minat pasukan bolasepak ternama di Jepun, Cerezo Osaka, sekali gus membuka peluang berguru di Negara Matahari Terbit itu.

Perkara berkenaan disahkan oleh Pengarah Urusan Yakult Sdn Bhd, Hiroshi Hamada, yang telah membawa dua pasukan dari Malaysia menyertai kejohanan yang buat julung kalinya diadakan itu.

Antara pemain yang berpeluang berguru di negara berkenaan adalah Abid Safaraz Rozaidi, Muhammad Azmer Masri Ahmad serta Ahmad Zamil Zaqwan.

Bagaimanapun, keputusan itu perlu mendapat persetujuan terlebih dahulu serta mengadakan perbincangan bersama pasukan masing-masing, Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dan Majlis Sukan Negara (MSN).

"Terdapat beberapa pemain berjaya mencuri tumpuan wakil Cerezo. Yakult Malaysia juga akan memainkan peranan untuk memberikan pendedahan kepada pemain berbakat untuk mendapatkan pengalaman di Jepun," kata Hamada.

Ketua jurulatih Malaysia Warrior, Mohd Redzuan Mustapa, menganggap ini merupakan peluang terbaik buat anak buahnya menimba pengalaman daripada usia yang muda.

"Ini merupakan satu perkara yang sangat positif buat barisan pemain saya. Saya berharap mereka akan terpilih untuk menimba pengalaman beraksi di sini," kata Redzuan.