Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd Amin, meletakkan sasaran juara dalam Piala Airmarine bagi melonjakkan kedudukan rangking Malaysia ke tangga ke-34 Asia, sekali gus mengelak daripada beraksi dalam pusingan play-off kelayakan Piala Dunia Qatar 2022.

Keyakinan Hamidin itu berasaskan kedudukan Malaysia yang ketika ini berada di ranking ke-167.

Skuad negara akan berdepan pasukan di tangga ke-165 dunia, Singapura, 20 Mac ini, sebelum bertemu pemenang di antara Oman dan Afghanistan dalam perlawanan akhir.

Selain dua perlawanan Piala Airmarine itu, Harimau Malaya akan menghadapi perlawanan persahabatan antarabangsa kelas A menentang Nepal, 26 Mac ini, bagi mengumpul mata sebelum kelayakan Piala Dunia.

"Selain kejohanan ini, satu lagi perkara penting adalah mengumpul mata bagi meningkatkan ranking negara.

"Ranking Persekutuan Bolasepak Dunia (FIFA) yang akan dikeluarkan bulan depan amat penting untuk menentukan kedudukan Malaysia dalam kelayakan Piala Dunia dan Piala Asia.

"Memandangkan kita akan berdepan Singapura, Tan Cheng Hoe perlu memastikan skuad negara menewaskan pasukan itu dan kemudian menewaskan Afghanistan atau Oman dalam final," katanya.

Sementara itu, pengurus skuad kebangsaan, Datuk Wira Yusoff Mahadi, menganggap ketiadaan empat tonggak negara yang terlibat dalam Kejohanan Kelayakan AFC B-23 membuka peluang buat ketua jurulatih negara, Tan Cheng Hoe, untuk menilai pemain lain.

Empat pemain tersebut ialah Akhyar Rasyid, Syahmi Safari, Safawi Rasid dan Syamer Kutty Abba.

"Walaupun tanpa empat pemain tersebut, skuad negara masih memiliki ramai pemain berkualiti yang boleh mengambil tempat mereka, malah mungkin boleh beraksi lebih baik," katanya.