Ketua jurulatih skuad kebangsaan, Tan Cheng Hoe, menegaskan keupayaan mengawal emosi memainkan peranan penting dalam usaha Malaysia meraih kemenangan semasa berdepan Singapura dalam aksi pembukaan Piala Airmarine 2019 di Stadium Nasional Bukit Jalil, Rabu ini.

Cheng Hoe berkata pertembungan Malaysia-Singapura yang mempunyai sejarah tersendiri selain prestasi terkini pasukan di ranking ke-165 dunia itu pastinya menjanjikan satu perlawanan yang sengit.

Justeru, pengendali berusia 51 tahun itu berkata pemain Malaysia harus sentiasa bersedia dan memastikan kawalan emosi pada tahap terbaik sepanjang 90 minit di atas padang.

“Kami nak baiki ranking pasukan dan dalam masa sama menjuarai kejohanan sulung ini. Apa yang penting, pemain tidak boleh emosi dalam perlawanan kerana tidak mahu dilayangkan kad merah atau kuning yang pastinya boleh menjejaskan rentak pasukan.

“Singapura pasti menghantar pasukan terbaik walaupun mereka tidak membawa dua anak Fandi Ahmad (Irfan dan Ikhsan). Mereka juga ingin dapatkan satu keputusan terbaik dan keputusan itu seperti semua tahu amat penting untuk kedua-dua negara,” katanya ketika ditemui dalam sesi latihan skuad kebangsaan di Majlis Sukan Negara (MSN), hari ini.

Mengulas keadaan pasukannya, Cheng Hoe berkata pemain PKNS FC, Nicholas Swirad, hampir pasti menjadi antara tiga pemain yang bakal digugurkan bagi melengkapkan senarai akhir 22 pemain.

Cheng Hoe turut mengharapkan penyerang negara, Norshahrul Idlan Talaha, yang tidak berlatih bersama pasukan hari ini disebabkan demam panas dan pemain tengah, Kenny Pallraj, yang masih bergelut dengan kecederaan, kembali cergas dalam masa terdekat.

“Kemungkinan besar Nic (Swirad) tidak sempat pulih untuk kejohanan ini tetapi saya berharap Mat Yo (Norshahrul) dan Kenny dapat kembali cergas untuk aksi lawan Singapura. Kita perlukan Mat Yo sebab pengalamannya di pentas antarabangsa sangat luas dan boleh membantu pasukan,” katanya.

Untuk rekod, Malaysia menewaskan Singapura 3-1 dalam saingan kumpulan Piala AFF Suzuki 2014 di Stadium Nasional Singapura sebelum seri 0-0 dalam perlawanan persahabatan antarabangsa di Stadium Jalan Besar pada 2016 yang merupakan kali terakhir kedua-dua pasukan bertemu.