Kapten skuad bawah 22 tahun (B-22) negara, Adib Zainuddin, berkata aksi Thailand ketika bertemu Mongolia semalam tidak boleh dijadikan ukuran terhadap kemampuan sebenar skuad Gajah Putih itu menjelang pertemuan kedua-dua pasukan dalam aksi Kumpulan H, Kejohanan Kelayakan Konfederasi Bolasepak Asia (AFC) B-23, esok.

Tatkala skuad muda negara mempamerkan aksi garang membelasah Indonesia 3-0 dalam aksi pertama kelayakan, perkara sebaliknya berlaku dalam pertemuan Thailand dan Mongolia yang sekadar tamat dengan keputusan seri 1-1.

Bagaimanapun, perlawanan itu berlangsung dalam keadaan padang becak akibat hujan lebat, sekaligus memberikan kesan terhadap persembahan pasukan tuan rumah dan semestinya faktor itu perlu dipandang serius oleh skuad negara.

"Sebenarnya keadaan padang dalam pertemuan Thailand dan Mongolia semalam memang agak teruk dan kami berharap agar dapat menyaksikan video-video lain untuk membantu menganalisis pasukan lawan," kata Adib.

Sementara itu, pengendali Thailand, Worrawoot Srimaka, mengambil pendekatan berhati-hati sambil mengakui pasukannya berdepan tugas sukar bertemu Malaysia.

Dia melabelkan skuad negara sebagai pencabar utamanya, namun menuntut anak buahnya untuk menyerlahkan kemampuan sebenar.

"Saya menjangkakan aksi sengit menentang Malaysia tetapi apa yang penting, kami harus mempamerkan aksi terbaik dan saya yakin pemain-pemain mampu melakukannya," ujar Worrawoot.