Timbalan Presiden, Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Datuk Seri Afandi Hamzah, mengesahkan persatuan itu sedang mempertimbangkan cadangan untuk mewajibkan setiap jurulatih dalam Liga Malaysia mempunyai lesen profesional Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) bermula 2018.

Meskipun masih di peringkat cadangan, Afandi membayangkan ia wajar dilaksanakan dalam usaha meningkatkan lagi tahap bola sepak Malaysia secara keseluruhannya.

Lesen profesional AFC adalah kelayakan kejurulatihan tertinggi di Asia dan ia setaraf lesen profesional Kesatuan Bola Sepak Eropah (UEFA).

"Ini adalah proses peningkatan yang dilihat perlu dilaksanakan kepada setiap jurulatih tempatan bagi mempertingkatkan mutu Liga Malaysia supaya mampu setaraf dengan liga-liga di luar negara," katanya.

Sebelum ini, Ketua Jabatan Kejurulatihan FAM, B. Sathianathan, memaklumkan kepada Nadi Arena mengenai cadangan mewajibkan jurulatih pasukan dalam Liga Super dan Liga Perdana untuk memiliki lesen profesional AFC.

Dalam perkembangan lain, Afandi, yang juga pemangku presiden Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA), mengakui krisis kewangan yang dihadapi persatuan itu sehingga hampir menjejaskan penyertaan dalam liga musim ini, menjadi satu pengajaran berguna.

KAFA kini cuba mengambil pendekatan berbelanja secara berhemah dalam mengharungi musim ini bagi memastikan mereka tidak lagi berdepan kemelut kewangan meruncing.

"Perkara ini harus diambil iktibar bagi masa akan datang supaya kami tidak menghadapi masalah ini dan lebih memberikan tumpuan kepada pengurusan pasukan," kata Afandi.