Frank De Boer tidak mempunyai minat untuk menjadi ketua jurulatih Belanda, menurut ejennya.

Oranje memecat Danny Blind semalam, kurang 24 jam selepas tewas 2-0 kepada Bulgaria dalam kelayakan Piala Dunia 2018 di Stadium Nasional Vasil Levski, Sofia.

Bekas bos Ajax, De Boer, disebut-sebut sebagai pengganti, dengan Belanda menghadapi kemungkinan terlepas kejohanan utama kedua berturut-turut.

Tetapi wakilnya, Guido Albers, memberitahu AD Sportwereld bahawa jurulatih berusia 46 tahun itu -- yang membuat 112 penampilan untuk negaranya -- terus komited untuk kembali kepada pengurusan kelab walaupun khidmatnya di Inter Milan musim ini tersekat.

"Dia mahu berada di padang setiap hari," kata Albers. "Jadi dia tidak boleh. Tidak, Frank de Boer tidak akan menjadi jurulatih (Belanda) yang baru.

"Ia tiada kaitan dengan faktor risiko. Frank benar-benar mahu bekerja dalam pasukan (kKelab)."

Saudara kembar De Boer, Ronald, berasakan bekas bos, Louis van Gaal, boleh menjadi pilihan terbaik dalam kesusahan Belanda ketika ini tetapi akan membuatkan ia penampilan kali ketiganya bersama pasukan itu.

Dia percaya bekas pembantu Barcelona dan Chelsea, Henk ten Cate, juga -- pada masa ini bertanggungjawab untuk skuad Abu Dhabi, Al Jazira -- mungkin menjadi pilihan menarik dan pada masa sama tidak menolak jurulatih luar.

"Saya akan menasihati (Van Gaal) untuk tidak melakukannya," kata Ronald de Boer kepada AD Sportwereld. "Oleh itu, Henk ten Cate adalah pilihan -- seseorang yang mempunyai karisma, yang telah ditapis (bakat) antarabangsa dan suka menyerang dalam bola sepak.

"Letakkan seorang bekas pemain seperti Ruud van Nistelrooy dan Mark van Bommel sebagai pembantu seterusnya."

Dia menambah: "Saya pasti buka (kepada jurulatih asing) tetapi hanya kepada seseorang yang suka menyerang. Ia akan menjadi jurulatih Jerman atau Argentina atau Sepanyol."