Pemain pertahanan Paris Saint-Germain (PSG), Serge Aurier, telah mengeluarkan satu kenyataan menegaskan dia akan terus bekerja keras ketika merayu hukuman penjara dua bulan kerana menyerang seorang pegawai polis.

Pemain berusia 23 tahun itu diarahkan untuk membayar pampasan tambahan €300 (RM1,400) bagi kecederaan fizikal, €300 (RM1,400) untuk kerosakan moral dan €1,500 (RM7,000) untuk kos perundangan walaupun hukumannya boleh ditukar kepada denda wang yang bermakna dia tidak akan perlu menghabiskan masa di penjara.

Sementara pasukan peguamnya merayu terhadap keputusan itu, Aurier memberitahu penyokong PSG, bahawa dia berjanji untuk membawa trofi ke kelab itu walaupun terpaksa berdepan halangan ini.

"Pertama sekali, terima kasih kerana mesej sokongan anda," kata kenyataannya. "Seperti yang anda baca dalam akhbar, saya telah merayu keputusan pertama.

"Saya mempunyai keyakinan terhadap sistem keadilan dan saya menjangkakan menerima panggilan untuk menjelaskan diri saya mengenai perkara ini.

"Jika ada sesuatu yang saya ingin katakan hari ini, ia adalah bahawa saya mempunyai pengiktirafan untuk kelab saya, pemimpin dan penyokong kami. Saya telah membaca perkara yang sama dalam akhbar seperti anda dan saya jelas sangat sedar bahawa anda tidak akan menyukainya.

"Saya bernasib baik kerana dapat menjadikan keghairahan saya sebagai pekerjaan saya. Saya akan terus bekerja keras dalam latihan dan di atas padang, jadi tajuk-tajuk utama bercakap tentang trofi impian kita dan kami mahu menang bersama pasukan, untuk kelab, penyokong kita dan keluarga kita ."

Aurier ditahan pada 30 Mei di Paris berikutan serangan ke atas seorang pegawai polis apabila keretanya diberhentikan tidak lama selepas dia meninggalkan sebuah kelab malam.

Peguam pemain antarabangsa Ivory Coast itu - Claire Boutaud de la Combe - menafikan semua tuduhan terhadap Aurier pada masa itu dan mendedahkan pemain berusia 23 tahun itu juga memfailkan aduan peribadi mendakwa keganasan daripada pihak polis.

Bagaimanapun, hakim memutuskan hukuman terhadap Aurier hari ini, menyebabkan dia membuat keputusan untuk merayu.