Badan liga badminton profesional negara, Purple League, sedia bekerjasama dengan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dalam membantu menstruktur pembentukan Liga Kebangsaan.

Hasrat BAM untuk mewujudkan Liga Kebangsaan sebelum ini mengundang persoalan terhadap masa depan Kejohanan Purple League dan kemungkinan wujudnya persaingan.

Tetapi Ketua Pegawai Eksekutif Purple League, Datuk Jack Koh, mengesahkan sudah ada perbincangan di antara dua badan itu untuk mencari penyelesaian terbaik demi perkembangan badminton Malaysia.

"Negara kita tidaklah besar, penaja tidak dapat diserap dan pemain juga tidak ramai, sudah tentu kami akan mencari jalan untuk bekerjasama.

"Kami sudah bekerjsama dengan BAM (Persatuan Badminton Malaysia), ya kami sedang dalam rundingan dan kami harap mendapat hasil yang memberangsangkan," katanya.

Peranan yang bakal dimainkan Purple League turut membabitkan inisiatif di peringkat akar umbi jika wujud kerjasama ini.

Malah, tumpuan dalam kertas kerja awal untuk BAM daripada Purple League termasuk menyediakan platform bagi membentuk jurulatih berkualiti.

"Kami akan memberi sumbangan semula kepada masyarakat yang menyokong kami. Kami mencipta platform ini bersama bekas jurulatih dan dengan 30 kelab yang aktif.

"Jika kami mendapat kerjasama kuat daripada BAM, kami boleh meluaskannya dengan mungkin meliputi kawasan luar bandar."